
Skyview

Entertained? Consider donating to our  charity

Share

 Tree  Unroll  Embed

Jeremy Berg 13h

Bluetorial: When the leadership of Science magazine does not seem to care about getting the
facts right in a news story...

A very troubling incident occurred some years ago and I think the concerns and lessons are
important.

My apologies for the length, but it is a complicated story.

a cartoon says hey everybody an old man 's talking while bart
simpson looks on

ALT: a cartoon says hey everybody an old man 's talking while bart
simpson looks on

media.tenor.com

In the summer of 2021, I was contacted by a communications staff member at Pitt with a
question about the practices at Science magazine (where I had been Editor-in-Chief from 2016
to 2019).

2/n

The question related to an interaction between a news reporter from Science magazine (Charles
Piller) and a pediatrics faculty member at Pitt (Dr. Juan Celedón).

3/n

Piller was working on a story and had sent Dr. Celedón a list of 28 questions. These were related
to a paper published in JAMA in 2020 about a clinical trial of using high doses of vitamin D as a
treatment for asthma in children who had low levels of vitamin D.

jamanetwork.com/journals/jam...

4/n

Effect of Vitamin D3 on Severe Asthma Exacerbations in Children With
Asthma and Low Vitamin D Levels

This randomized trial compares the effects of vitamin D3 vs placebo on time to
severe exacerbation in children with asthma and low vitamin D levels.

jamanetwork.com

The paper compared children with asthma randomized to receive high doses (4000 IU/day) with
those who received a placebo. The families of all children were provided a list with foods rich in
vitamin D.

5/n

The trial did not show benefits of the high doses of vitamin D on the frequency of severe asthma
exacerbations. Indeed, the trial was discontinued early by the data safety monitoring board
(DMSB) when it became evident that no statistically significant benefit of high doses would be
observed.

6/n

Piller is an investigative reporter at Science who tends to write stories about medical research,
usually covering multiple examples related to a topic in his stories. I told the staff member that
Piller would likely be covering multiple examples and not focusing just on the Celedón paper.

7/n

The questions covered 2 major topics: (1) The use of a placebo (no vitamin D supplement) in the
control group and the risk of bone fractures; and (2) Recruitment of subjects including consent
forms and topics related to the racial distribution of the subject population.

8/n

Curiously, the questions also singled out a 2017 paper that had studied vitamin D supplements
in children that had not been cited in the JAMA paper.

9/n

I spoke briefly with Dr. Celedón (whom I did not know) and shared my perspectives. He told me
that the author of the 2017 paper had been very aggressive in criticizing the JAMA paper in
many different fora for years, including repeatedly calling the institutions involved with the
study.

10/n

I emailed Tim Appenzeller, the news editor at Science, and let him know that it appeared that a
major source for their upcoming story seemed to have a substantial agenda. Appenzeller
thanked me for the heads-up.

11/n

A few months later, the article appeared in Science entitled “Failure to Protect: A study of
asthmatic children, most of them Black, shows how a common clinical trial design can expose
vulnerable participants to serious risks”

www.science.org/content/arti...

12/n

Critics say a childhood asthma study unethically withheld care—and see a
troubling trend

Science investigation reveals concerning details of Vitamin D supplement trial
that a whistleblower scientist calls “stunning and callous”

www.science.org

I skimmed the article and then started reading it carefully. A few paragraphs in, I read:

13/n

At least 9 kids, across both arms of the trial, broke bones during the trial—nearly double the
number expected among asthmatic children over a comparable period. The fractures were (not)
disclosed as possible adverse events when the study was published in JAMA last year...

14/n

This sounded quite serious. But it also triggered something in my memory. Weren’t fractures
mentioned in the questions from Piller that the Pitt communications staff person had shared
with me?

15/n

I pulled up the document and looked. Question 9 included a quote from Dr. James Kiley, an NIH
official (Director of the lung division at NHLBI) who had helped oversee the trial. This quote
included the following:

16/n

“There has been a total of 9 bone fractures occurring after children were assigned to a
treatment group – 5 in treatment arm and 4 in the placebo arm. ln its analysis... the DSMB did
not identify any safety concerns regarding the nature or number of fractures overall or by
treatment group...”

17/n

I became quite angry. It appeared that Piller had written about the fractures but had failed to
note that the same number of fractures occurred in the treatment and placebo groups. This
obviously undermined the argument that the no vitamin D placebo had been responsible for the
fractures.

18/n

homer simpson from the simpsons is making a funny face with his
mouth open and his fist in the air .

ALT: homer simpson from the simpsons is making a funny face with his
mouth open and his fist in the air .

media.tenor.com

I emailed Appenzeller, Holden Thorp, my successor as Editor-in-Chief at Science, and the CEO
of AAAS, saying that this was, in my view, unethical behavior by the reporter since he knew
about the fracture distribution but did not note this in the article.

19/n

Then I went back to reading. 26 paragraphs after the first mention of the fractures, I saw: “Five
fractures had occurred among kids given vitamin D and four in the placebo group, which is
nearly twice the rate expected for asthma sufferers in that age group.”

20/n

I felt a bit sheepish for my hasty email and I wrote back to Appenzeller and apologized. But I was
still quite troubled.

This was still terrible journalism, putting something ominous out there and then not providing
key exculpatory evidence until much later in the article.

21/n

However, at this point, my skepticism about this article was quite high. I decided to try to check
some of the key statements.

22/n

The first thing I looked into was the rate of fractures. Nine fractures among 192 kids (average
age 10 years) over the course of a year did not seem high to me, thinking back to kids in casts in
my elementary school days.

23/n

I dug into the literature and found a number of studies in different populations. Based on these
studies, the best estimate for the fracture risk is 4% per year. Thus, one would expect 8
fractures among 192 kids, completely in line with the 9 observed fractures.

24/n

Thus, both the number of fractures and the distribution of fractures between the treatment and
control groups are consistent with these being normal incidental fractures in 10-year-old
children. This was apparently also the opinion of the DMSB which had access to more detailed
information.

25/n

According to Dr. Kiley (from Piller) “The DSMB assesses whether there is a statistically different
pattern of events between the intervention and control arms of the study. Broken bones would
be reportable as adverse events to these oversight bodies. No safety concerns were identified.”

26/n

Note that fractures were not defined as “severe (serious) adverse events” in this trial. This is a
term with a specific meaning. Because fractures were not defined as severe adverse events,
one would not expect them to be reported in publications and other reports.

27/n

The story’s key point was the use of a placebo, as opposed to a low vitamin D dose, for the
control group.

28/n

Piller wrote: The placebo was justified because vitamin D testing is not routine, they argued. If
not for the trial, the kids’ vitamin deficiency probably wouldn’t have been detected, so they were
not worse off in the study.”

29/n

However, if one reads the research protocol (available as supplementary info to the JAMA
paper), there is a craftily disguised section entitled “Rationale for Placebo in the Control Arm”.
This does not begin with the Piller rationale. Rather it describes a pilot study involving 24
children.

30/n

Some of these children who were given 200 IU vitamin D/day (vs 4000 IU vitamin D/day for the
treatment group in the trial) were found to have serum vitamin D levels above 30 ng/ml. These
levels were sufficiently high that they might overlap with the treatment group...

31/n

The discussion provides more details about the expected impacts on children with different
vitamin D levels. A discussion of public recommendations follows. Thus, rather than the
seemingly cavalier rationale suggested by Piller, the study protocol provides a scientific and
scholarly one.

32/n

This does include a discussion of the fact that vitamin D testing in children is not routine.

~9% of the US pediatric population are vitamin D deficient (~7.6 million children). If untreated
vitamin D deficiency represented a significant risk, extensive testing would be done.

33/n

The second issue was the racial makeup of the study population. The story repeated noted that
more than half of the participants (100/192) of the participants were Black and made numerous
statements that implied that this was due to exploitation of underprivileged and vulnerable
populations.

34/n

In order to be eligible for the study, kids had to have asthma and to have low vitamin D levels. Dr.
Kiley noted that both asthma and low vitamin D levels have a higher prevalence in Blacks than
whites. This statement is supported by the literature.

35/n

According to the CDC, the rate of asthma in Black children have asthma at a rate that is 1.9
times higher than that for Black children. This is a substantial factor that could lead to great
representation of the Black children in the study.

36/n

Most of the active form vitamin D in the body is produced by sunlight exposure to the skin. Skin
pigments interfere with this process. Thus, low vitamin D levels are more prevalent in Black
children than in white children by a factor of approximately 3.

37/n

Thus, the combination of risks for the two inclusion criteria is approximately 2 X 3 = 6 times
higher for Black children compared to white (assuming the risk factors are independent).

38/n

The study was a multicenter trial in 7 cities: Pittsburgh, St. Louis, Cleveland, Boston, Cincinnati,
Denver, and San Francisco. Using census data and assuming that each site contributed the
same fraction of participants, the percentage of Black eligible participants is anticipated to be
57%.

39/n

The assumption that each site contributes the same number of participants is certainly not
correct. Simulations assuming variable levels leads to a 95% confidence interval of 46-68%.
Thus, the level of Black participants was consistent with the eligible population at the trial sites.

40/n

Piller’s story quotes ethicist Harriet Washington “The hunt for genetic explanations above social
linkages “reinforces the belief that … biological dimorphism drives a lot of illnesses,” she says.
“It’s unethical. It’s deeply illogical. And it fits a racist pattern.”

41/n

Social factors are absolutely central to health disparities in the United States. But the biological
factor of skin color directly affects the topic under study here, namely vitamin D deficiency.
Piller pursues an accusation of racism, perhaps because of his lack of biochemical knowledge.

42/n

Pilleer quotes Raymond Givens who studies institutional racism.

“[If ] most of subjects will be nonwhite, and a large proportion low-income and perhaps lacking
advanced education among parents, there is a need for heightened attention to the ethics and
appropriateness of the trial”

43/n

Did the subjects of the study have parents who lacked advanced education? Generally, they did
not. The educational attainment of the parents is tabulated in the JAMA paper: 19% had
postgrad education, 37% completed college, 23% had some college, and 22% had high school
or less.

44/n

To summarize the findings based on literature searches and reading the published study
protocol, I found that:

45/n

(1) The number of fractures matched that expected with no evidence of any increase due to the
placebo control.
(2) The use of a placebo was thoughtfully examined and justified by the need to ensure that
there were differences in vitamin D levels between the treatment and control groups.

46/n

(3) The fraction of Black children enrolled in the study matched the fraction expected from the
prevalences of asthma and low vitamin D levels and the demographic characteristics of the
study sites.

47/n

(4) There was publicly available information that the participants as a rule did not come from
family with low educational attainment

48/n

These findings undermine most of the themes of the story. In addition to my general concerns
about the needs for accuracy in the media, my distress was accentuated by the fact that the
article covered important and timely topics.

49/n

First was the point of whether and when using a placebo control was appropriate. But, in
addition, the story touched on the participation of both children and Blacks in clinical trials and
conveyed both explicit and implicit messages that the trial participants had been abused and
exploited.

50/n

I was quite distressed by these findings. However, things got substantially worse when I found
out that Science had done a podcast with Piller and I listened to it.

51/n

The podcast involved an interview between the podcast host (Sarah Crespi) and Piller. Early on,
the interviewer asked about the fractures in the study. Here is Piller’s response

(SOUND ON)

He said that the 9 fractures VASTLY (his emphasis) exceeded the number expected. The article
said that the number of fractures was “nearly double the number expected among asthmatic
children over a comparable period.”

53/n

Even if you accept the statement about the expected number, 9 compared to an expectation of
5 in a population of 192 children is not statistically significant (p = 0.42).

Vastly, hardly.

54/n

He also referred to these as “severe adverse events” which, as I noted previously, is a technical
term with a specific meaning defined in the trial. These usually include things that require
hospitalization and there was no evidence these the incidental fractures approached this.

55/n

But it then got much worse...

SOUND ON

The interviewer continued: “Because these fractures weren't described in any detail, we don't
know if more occurred in the placebo group or the high vitamin D group. We don't know if
they're from low impact walking or high impact sports, could something else be happening
here?”

57/n

The interviewer had apparently missed the fact that this information was in the story. I couldn’t
blame her too much for this as I had missed it as well since it was buried 26 paragraphs after
the fractures were first mentioned.

58/n

I assumed Piller would point that out. But he said
“The biggest likelihood is that the low-dose may have had a deleterious effect”

The interviewer corrected him “The no-dose.”

Piller responded “Yes. The no-dose had a deleterious effect on bones, that's the major risk in
this age group.”

59/n

The Interviewer said: “But we shouldn't be guessing.”

Piller said: “We shouldn't be" and did not mention that he knew (and wrote about it).

WTAF

60/n

a cartoon character with an angry face is sitting at a desk

ALT: a cartoon character with an angry face is sitting at a desk

media.tenor.com

I was greatly alarmed by this clear breach of journalistic ethics. I listened to the rest of the
podcast and then listened to it again. I sounded even worse to me the second time and there
were other uses of inflammatory language that I will not detail here.

61/n

I emailed my successor as Editor-in-Chief at Science, Holden Thorp, Appenzeller, and the CEO
of AAAS with my concerns about the story and, particularly, the podcast. In response, they
posted a “correction” on the page of the Science podcast website. This read:

62/n

"In the Vitamin D trial segment, the host says it is unknown if bone fractures appeared in
placebo or treatment groups. In fact, while this information was not disclosed in a peer-reviewed
publication, this is known through details submitted to Congress—please see the full story for
details.”

63/n

This, in my view, made the situation worse. They did not acknowledge that more fractures
occurred in the treatment than the control group. Instead, they doubled down on the fact that, in
their view, the occurrence of these fractures had been inappropriately hidden from the public.

64/n

I will not detail the many additional steps that took place, but the Science leadership never
acknowledged the errors in the story. They did publish Letters-to-the-Editor from me and Dr.
Celedón and even gave us more than the normal amount of space.

www.science.org/doi/10.1126/...

65/n

Editor’s note

The article by Charles Piller raises important questions about clinical trials that
compare experimental treatments against a placebo instead of standard care by
physicians—a topic of active debate in...

www.science.org

The response (from Appelzeller) makes 3 points:

“…multiple ethicists and experts in clinical trial design who reviewed key trial documents
expressed the same concerns (as the primary source)”.

Were these experts informed about nuanced rationale for placebo control including the pilot
study?

66/n

“Piller asked for details on the bone fractures and why they were not publicly reported as
adverse events. Celedón elected to respond to Piller’s questions with a short general
statement.”

67/n

I am sorry if my advice regarding the process at Science led Dr. Celedón not to respond more
fully.

But, Appenzeller does take into account that Dr. Celedón had been dealing with harassment
from Piller’s source for years.

68/n

Appenzeller goes on
“On the day Science published the article, the fractures appeared on ClinicalTrials.gov as
adverse events.”

69/n

The innuendo that updating ClinicalTrials.gov when information about the trial had been made
public by others reflects some sort of admission of negligence in the past is disgraceful in my
opinion.

70/n

Appenzeller closes “they avoid discussing an ethical concern shared by experts quoted in the
article, which is that any risks of the trial fell predominantly on Black children.”

71/n

The minimal risks on the trial fell on the group would had the highest stake in the trial and would
benefit the most from any findings. This is appropriate and did not reflect racist behavior
despite the unfounded accusations in the story.

72/n

I was greatly disappointed and distressed that the leadership at Science never acknowledged
their factual errors regarding the occurrence of fractions and about the racial distribution of the
study population.

73/n

It is important that journalists, particularly science journalists, and especially journalists at
places like Science and Nature are careful about using quantitative information carefully and
precisely. However, in this case, the leadership at Science does not appear to care about this.

74/n

I wrote an essay published on Medium with details of many of the arguments here to emphasize
this point.

@jeremymberg/the-importance-of-careful-use-of-comparative-terms-in-quantitative-
arguments-in-science-journalism-4c95e75c7729"
target="_blank">medium.com/@jeremymberg...

75/n

The importance of careful use of comparative terms in quantitative
arguments in science journalism

The credibility of all journalism rests on careful and responsible use of
verifiable results in presenting the stories told. The…

medium.com

I wrote to Holden Thorp some time ago to try to move on from this sordid affair. His response:

Tim, Charlie, and I have been over all of this multiple times and are comfortable with where we
came out.

76/n

All-in-all, the situation reminds me a bit too much of the Washington Post and. Jeff Bezos. I
have a great deal of respect and admiration for most of the people at Science.

However, when the leadership does not have clear enough ethical sense to admit their own
mistakes, it is deeply problematic.

In some senses this situation is worse as Bezos was trying to curry favor from the incoming
President of the United States while the leadership at Science seems to be merely “circling the
wagons” to protect a reporter who wrote as deeply flawed story, or for some other less obvious
reason.

/fin

a close up of a man wearing a shirt and tie

ALT: a close up of a man wearing a shirt and tie

media.tenor.com

Some additional comments:

The major source for this story had published a paper in 2017 on treatment of asthma with high
doses of vitamin D. However, this study was quite different both in terms of treatment and
patient population.

1/n

The treatment was one-time injection of 300000 to 600000 IU of vitamin D and then
maintenance with oral vitamin D compared with a low dose oral vitamin D control.

2/n

The study was performed in Qatar on children the ER. The median age of the children was 6.3.
They were sicker than the patients in the Celedón study with 91% receiving a course of oral
steroids every MONTHcompared with a median of 1 such course per YEAR for children in the
Celedón study.

3/n

This is the paper that Piller asked about, singling in out among many papers on vitamin D and
asthma. His story includes a timeline with the publication of this paper and notes that the
source's letter-to-the-editor to JAMA was rejected.

Piller refers to this source as a “whistleblower” but he was not an insider in the Celedón study in
any way. Perhaps for heartfelt concerns about ethics or, perhaps, for other reasons, he took
great issue with the Celedón study when he found out about it.

4/n

He went to the press and to Congress to raise concerns. He was the one who obtained the

https://skyview.social/
https://bsky.app/profile/badlogic.bsky.social/post/3lazjayqwfk2q
https://bsky.app/profile/jeremymberg.bsky.social
https://bsky.app/profile/did:plc:xtytenkhytpek3zszl3rh44t/post/3lfx3hskh7226
https://media.tenor.com/YAn2rXgnEIYAAAAC/simpsons-abe-simpson.gif?hh=373&ww=498
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2769724
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2769724
https://www.science.org/content/article/critics-say-childhood-asthma-study-unethically-withheld-care-and-see-troubling-trend
https://www.science.org/content/article/critics-say-childhood-asthma-study-unethically-withheld-care-and-see-troubling-trend
https://media.tenor.com/4jTua9zpKD0AAAAC/simpson-homer-simpson.gif?hh=362&ww=498
https://media.tenor.com/w6O-oGIb_lQAAAAC/inside-out-mind-blown.gif?hh=230&ww=498
https://www.science.org/doi/10.1126/science.abm7030
https://www.science.org/doi/10.1126/science.abm7030
https://clinicaltrials.gov/
https://clinicaltrials.gov/
https://medium.com/%3Ca%20class=
https://bsky.app/profile/jeremymberg...
https://medium.com/@jeremymberg/the-importance-of-careful-use-of-comparative-terms-in-quantitative-arguments-in-science-journalism-4c95e75c7729
https://media.tenor.com/sTZmbmy_aksAAAAC/john-krasinski-oh-no.gif?hh=498&ww=498


He went to the press and to Congress to raise concerns. He was the one who obtained the
materials from Congress about the fractures, the DSMB, and so on. He was a valuable source
because he could provide this information to Piller.

5/n

Pillar held him out as an expert on vitamin D and asthma. As of 2 years ago, Pubmed searches
revealed that he had published 1 paper (the 2017 paper) and 3 commentaries on vitamin D over
a long career. He published 6 papers of asthma. He had published results on clinical trials on
other topics.

6/n

In contrast, Dr. Celedón had published 62 papers on vitamin D, 255 papers on asthma, and 20
papers of health disparities or health equity.

7/n

The source expressed strong and inflammatory opinions about the Celedón trial. While the Piller
story was in process, the source posted a comment on Twitter (in response to a story about
anti-racism):

8/n

He also posted when the story came out (with some inflammatory comments):

Piller also posted his story:

10/n

The source commented on this post:

11/n

This comment asserts that his 2017 paper settled the issue. This is absurd since the study was
quite different and since a single trial rarely settles a complicated clinical issue.

Moreover, as the comment above notes, a trial that provides clear evidence, even if negative, is
not a failure.

12/b

The comment received 1 "like" (from Piller)

13/n

This behavior suggests a fairly cozy relationship between Piller and his source.

When I posted my article on Medium, I shared the link the people at Science. I was surprised
that my article received a comment quite quickly. This was even before the article was
discoverable on Google.

14/n

Early in the comment, it reads:

A colleague brought my attention to this "quantitative argument" rebuttal by this PhD Pittsburgh
colleague of the criticized study principal investigators, who himself has no clinical trial
recruitment experience nor even a medical degree.

15/n

Either the source has a "colleague" who is an avid Medium reader or this "colleague" was Piller.

The source concludes his comment about my article with:

(This article) recalls the wise aphorism: "Figures don't lie but.." You know the rest of it.

16/n

The Piller story includes some other material:

He quotes physician Michael Carome, a former top regulator at OHRP who directs health
research for the consumer advocacy group Public Citizen.

17/n

His is quoted:

The trial protocol noted the high-dose supplement was tested against a placebo to avoid a
“false negative” outcome. “They wanted to maximize their chances of finding a difference."

18/n

This seems to me to be an important reason for the choice as doing a trial that had little chance
of finding a difference is clearly unethical.

Piller continued to quote Carome:

19/n

To Carome, Vit-D-Kids offers new evidence that, overall, “our IRB system is broken.” He doubts
that any hospital panel that greenlit the study asked how its own physicians would normally treat
asthmatic children deficient in vitamin D. None would fail to give baseline supplements, he says.

20/n

He goes on...

"It’s a sign that IRBs tend to uncritically accept NIH funding as a stamp of approval"

To say that this comment is inconsistent with my experience is an understatement.

21/n

Based on observations of IRBs at multiple institutions and discussions with hundreds of clinical
investigators, IRBs certainly do not accept NIH funding (or much else) uncritically.

IRBs work hard zealously to protect patients and to make sure that proper processes are
followed.

/fin

I got interested in whether Blacks were represented at appropriate levels (based on the
condition(s) under study and the demographics at the study site). I looked at all clinical trials
published in JAMA, New England Journal of Medicine, and The Lancet in 2020.

1/n

58 out of 359 published trials had sufficient information to allow the sort of analysis that I had
used for the Celedón trial.

The fraction of Black participants is compared with that anticipated is shown here.

2/n

The level of Black participation was less than that based on prevalence and demographics in 47
out of 58 trials and the difference of mismatch is a factor of 2 or more for 23 trials.

3/n

The values for the vitamin D (Celedón) trial match well as do some large trials such as one of
drug-resistant tuberculosis conducted in South Africa.

I wrote an article, co-authored with Dr. Celedón and Dr. Naudia Jonassaint that is posted on
MedRXiv.

www.medrxiv.org/content/10.1...

/fin

Validating an Approach for Estimating Appropriate Black Participation in Clinical
Trials

Representation of different groups at appropriate levels in clinical trials is of great
importance. Factors affecting what appropriate levels include the demographics at
the trial sites and the preval...

www.medrxiv.org

Skyview is lovingly made by Mario Zechner
Kindly supported by Mediamask, the most amazing template engine for image generation

Logo by Jan Hax
No data is collected, not even your IP address.

Source code

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2023.07.24.23293100v1
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2023.07.24.23293100v1
https://skyview.social/
https://bsky.app/profile/badlogic.bsky.social
https://skyview.social/marknzeichn.at
https://github.com/badlogic/skyview

