Science success sucks (sometimes)

Leo at zenhabits has a great new piece:

Why I don’t care about success. ‘Try not to become a man of success, but rather try to become a man of value.’ (Albert Einstein)
A lot of people in my field write about how to be successful, but I try to avoid it. It’s just not something I believe is important. Now, that might seem weird: what kind of loser doesn’t want to be successful?
Me. I’m that loser.
Obviously, the first problem with success is how you define success … is it becoming famous, rich, creating a world-changing business, coming up with an idea that changes people’s lives, helping others, being happy? So many people with values similar to mine would reject the traditional definitions of success: being rich or famous or having a best-selling book or creating a huge business is not all there is to life.
And those people are right, in my book. If all you’re striving for is money, you’ll do horrible things to get it. If all you want is a successful business, you’ll screw people over to get it. If all you want is fame, you’ll give up your dignity to achieve it.

In a different language, applied to science but under the same angle another piece at academics.de today

Als »projektorientierte Polis« beschrieben die beiden französischen Soziologen Luc Boltanski und Eve Chiapello die Gesellschaft, wie sie sich nach 1968 entwickelte. In dieser Polis ist das Leben nicht mehr als eine Abfolge von Projekten: zeitlich begrenzt, netzerweiternd und darauf ausgelegt, die Umwelt ununterbrochen nach Innovationsmöglichkeiten abzusuchen. Dieser Existenzmodus dominiert inzwischen auch das Universitätssystem…
Forschung findet in Projekten statt, sie ist kaum mehr ein kontinuierlicher Prozess des »Bei einer Sache Bleibens«. Es gibt zweckgebundene »Projektmittel«, aber praktisch keine zweckfreien Forschungsmittel mehr. Studiert und unterrichtet wird im Rahmen einer eng bemessenen »Regelstudienzeit«, beides will verwaltet sein – mit einem hohen Termindruck auf die Wissenschaft: Wenn ein Projekt beginnt, ist das nächste zu beantragen…
Die Folgen sind besorgniserregend: Das Personal, die gesamte Institution weist Spuren eines »organizational burnouts« auf, höchste Leistungsmotivation und Leistungsfähigkeit kippen und führen in einen totalen Selbstverlust. Dies ist buchstäblich tödlich für das Konzept des Gelehrten…

Science that is only organized in projects, with milestones and impact points will produce only data but not value, yea, yea.