Wer braucht wann wieviel Vitamin D und warum?

Jörg Spitz ist wohl nicht der geeignete Experte für dieses Thema – es sei denn als würde man auch Wolfgang Wodarg, Michael Meyen, Sucharit Bhakdi oder Stefan Homburg zu COVID befragen wollen.

Daher erspare ich mir die Fehlersuche in dem MMW Fortschr Med. 2025; 167 (S3) Artikel, in dem Spitz am Ende erklärt

Der Autor erklärt, dass er sich bei der Erstellung des Beitrags von ­ keinen wirtschaftlichen Inter­essen leiten ließ. Er legt folgende ­ potenzielle Interessenkonflikte offen: keine.
Der Verlag erklärt, dass die inhaltliche Qualität des Beitrags durch zwei unabhängige Gutachten bestätigt wurde. Werbung in dieser Zeitschriftenausgabe hat keinen Bezug zur CME-Fortbildung. Der Verlag garantiert, dass die CME-Fortbildung sowie die CME-Fragen frei sind von werblichen Aussagen und keinerlei Produktempfehlungen enthalten.

Gleichzeitig vertreibt Spitz aber sein “digitales Event Paket” online zur  umstrittenen Hochdosis Vitamin D Therapie für 149€.

 

https://digitalewelt.spitzen-praevention.com/vitamin-d-event/event-paket/ Abruf 4/11/25

 

Ich hätte das nicht vermutet, aber  Vitamin scheint doch ein lukratives Geschäftsmodell zu sein obwohl man mit der Substanz selbst nichts verdienen kann. So hat medwatch schon vor längerer Zeit festgestellt

Hinter der Seite steckt der Nuklearmediziner, Buchautor und selbsternannte Präventionsexperte Jörg Spitz. Und: Vitamin D scheint eines seiner Lieblingsthemen zu sein, so hat er bereits fünf Ratgeber zu dem Vitamin veröffentlicht. Zudem betreibt er ein ganzes Netzwerk aus verschiedenen Internetseiten, die sich allesamt um Vitamin D und weitere Nahrungsergänzungsmittel drehen, etwa die Akademie für menschlichen Medizin (AMM). Die GmbH machte in 2019 einen Umsatz von 225.000 Euro – Spitz ist ihr alleiniger Mitarbeiter.

Die Aktiva am 31.12.2021 waren dann 373.000 €. Und die Referenten der spitzen-praevention.com ?

Ein echtes Panoptikum , die meisten ohne wissenschaftliche Qualifikation, dafür aber mit Missionierungseifer.

Und die “seriösen” Experte dabei? Alle umstritten zumindest nachdem was chatGPT an Quellen ausspuckt – hier zur eigenen Überprüfung , ohne Gewähr. Continue reading Wer braucht wann wieviel Vitamin D und warum?

 

CC-BY-NC Science Surf accessed 05.11.2025

Is there a data agnostic method to find repetitive data in clinical trials?

There is an interesting observation by Nick Brown over at Pubpeer who analysed a clinical dataset:

…there is a curious repeating pattern of records in the dataset. Specifically, every 101 records, in almost every case the following variables are identical: WBC, Hb, Plt, BUN, Cr, Na, BS, TOTALCHO, LDL, HDL, TG, PT, INR, PTT

which is remarkable detective work. By plotting the full dataset as a heatmap of z scores, I can confirm his observation of clusters after sorting for modulo 101 bin.

 

There are

  • Total records: 396
  • Unique 14-lab value fingerprints: 101
  • Maximum cluster size: 4

The question remains, could we have found the repetitive values (after exclusion of all binary variables) without knowing the period length? Is there any formal, data-agnostic detection method without knowing the modulo key?

-1-

Let us first collapse all continuous variables of a row into a string forming a fingerprint. Then we compute pairwise correlations (or Euclidean distances in this case).  If a dataset contains many identical or near-identical rows, we will see a multimodal distribution of correlations but with an additional big spike at 1.0 for duplicated rows.

This is exactly what happens in the BMJ dataset.

Unfortunately this works only when mainly suspicious repetitive variables are included and not too many non repetitive variables.

-2-

Next, I thought also of Principal Component Analysis (PCA) as the identical blocks may create linear dependencies and the covariance matrix is becoming rank-deficient. But unfortunately results here were not very impressive – so we better stick with the cosine similarity histogram above.

-3-

Even if we don’t know now it’s mod 101, duplicates spaced by a fixed lag will cause an high lag k autocorrelation in each variable

r(k)=corr(xt,xt+k)

Scanning k=1…N/2 reveals spikes at the duplication lag (e.g. 101). This can be shown by a periodogram of row-wise similarity (or Fourier transform of row-to-row correlations).

-4-

There may be even an easier method, a fingerprint-gap method.   Make a fingerprint as shown in -1-. For every fingerprint that occurs more than once, sort those rows by obs_id and compute the differences of obs_id between consecutive matches.  Well, here is just one dominant gap.

 

CC-BY-NC Science Surf accessed 05.11.2025

No allergy protection of children by farms

I have written before about the myth of an allergy protection here in Bavaria while we now have an empirical proof – it is a non causal association introduced by colliding.

Unfortunately millions of tax payer money  have  been wasted on that idea, misleading newspaper articles published and  fancy prices given.

I have no idea where the obsession with dung hills originates (early childhood trauma?) and why this had been prized many times.

 

Jachenau Ortsschild 31.10.2025 mit Kühen auf der Weide

 

Jachenau was one of my favorite locations in the 1989/1990 Upper Bavarian Allergy Study where we (re)discovered the low allergy prevalence in farmers that had been forgotten for a century.

https://opentopomap.org/#map=14/47.60231/11.44020

We had been in Jachenau on April 30, 1990. Examining 20 kids we found zero asthma, zero allergic rhinitis and just 2 out of 20 children showed borderline positive grass skin prick tests at 3 mm and 4 mm wheal size respectively. This was definitely one of the lowest prevalences but not only in the children, also in their parents and is being confirmed now 3 decades later by meta-analysis of many more farming studies.

 

CC-BY-NC Science Surf accessed 05.11.2025

Rhetorik statt Reflexion: Eine Replik

Zu dem  SZ-Gastbeitrag „Die Bedrohung der Wissenschaftsfreiheit gefährdet die Demokratie“ (Nassehi & Tschöp 2025)  eine Kritik in zehn Punkten.

Vermischung normativer und analytischer Argumente

Der Text springt zwischen moralischer Empörung („Angriff auf die Wissenschaftsfreiheit“) und theoretischer Begründung (Bezug auf Weber, Jaspers) hin und her. Dadurch bleibt unklar, ob die Autoren nun eine soziologische Analyse liefern oder eine politische Stellungnahme formulieren wollen. Dieser Zickzack Kurs schwächt die argumentative Klarheit. Eine klare Trennung der analytischen Ebene „Welche gesellschaftlichen Mechanismen bedrohen Wissenschaftsfreiheit?“ und des normativen Teils: „Warum sie für Demokratie unverzichtbar ist?“ mit Beleg durch empirische Beispiele oder Forschung wäre überzeugender gewesen.

Zirkularität der Hauptthese

Die Kernbehauptung lautet sinngemäß daß „Wissenschaft nur in Freiheit gedeihen kann und Freiheit gibt es nicht ohne Wissenschaft.“  Das ist logisch zirkulär, denn es wird nicht gezeigt, warum denn Freiheit nun zwingend von Wissenschaft abhängt. Die Behauptung steht tautologisch im Raum, ohne empirische oder historische Belege. Überzeugend wäre gewesen, warum Freiheit für Wissenschaft nötig ist (methodische Offenheit, Peer Review, Kritikfähigkeit, Weiterentwicklung). Und dann liesse sich auch unschwer empirisch zeigen, daß wissenschaftliche Rationalität demokratische Verfahren stärken kann (z. B. evidenzbasierte Politik, deliberative Öffentlichkeit) und eine  gegenseitige Abhängigkeit entsteht. Alles andere ist die aufgeblähte Rhetorik einer Proseminar Arbeit.

Übertragungsfehler auf allgemeine Demokratietheorie

Die Erregung mag ja nun verständlich sein an der grössten deutschen Universität. Der Artikel stützt sich auf die US-Politik unter Trump/Kennedy, zieht daraus aber weitreichende Schlüsse über Demokratien im Allgemeinen. Der Übergang von einem spezifischen und zugegeben unangenehmen Fall zu einer universellen Diagnose  („auch hierzulande droht Gefahr“) bleibt unbegründet.  Besser wäre ein komparativer Vergleich gewesen statt der praktizierten Erregungskultur: Beispiele aus Polen, Ungarn, Brasilien, Türkei zeigen das Muster von politischer Instrumentalisierung zu Einschränkung der Autonomie über den Vertrauensverlust bis hin zur “Demolierung der Demokratie”.

Idealisiertes Wissenschaftsbild

Die Autoren zeichnen ein idealisiertes, fast schon sakrales Bild von Wissenschaft („Fakten bleiben bestehen, auch wenn alles Wissen vernichtet wird“). Damit werden methodische und institutionelle Fehlbarkeit weitgehend ausgeblendet – z. B. Machtstrukturen, Gender Bias,  Publikationszwänge, Reproduzierbarkeitskrise. Der Text reflektiert zwar kurz „Selbstkritik“, aber nur oberflächlich und mehr pflichtschuldig. Wissenschaft sollte realistischer als soziales System mit Fehlanreizen, Macht, Hierarchie und Interessen beschrieben werden. Gerade weil Wissenschaft fehleranfällig ist, braucht sie Freiheit zur Korrektur.

Mangelnde Differenzierung von „Freiheit“

„Wissenschaftsfreiheit“ wird als absoluter Wert dargestellt, ohne zwischen äußerer Freiheit (also vor politischer Zensur) und innerer Freiheit  (etwa durch ökonomische, institutionelle oder soziale Zwänge) zu unterscheiden. Die Autoren erwähnen zwar die „Schere im Kopf“, analysieren diese aber nicht weiter – das Argument bleibt im luftleeren Raum stehen.

Appell statt Argumentation

Große Teile des Textes bestehen aus Appell- und Bekenntnisrhetorik („Wir haben viel zu verlieren“). Es werden kaum Belege, empirische Beispiele oder Gegenargumente präsentiert. So ist der Beitrag dann doch eher Plädoyer mit Pathos  im Schlussabschnitt – um Wirkung zu entfalten, aber nicht um rational zu überzeugen.

Widerspruch zwischen Selbstkritik und Autoritätsanspruch

Am Schluss fordern die Autoren zwar „mehr Selbstkritik“ und „wissenschaftliche Klärung“ ein, ohne aber  ihre eigenen normativen Prämissen zu hinterfragen. Das schwächt den Anspruch *wissenschaftlich* über Wissenschaft zu sprechen. Es ist eine verpasste Chance, explizit die eigenen institutionellen Rolle reflektieren, wie sie an der Spitze des Wissenschaftsbetriebs profitieren von Macht und Geld und Strukturen, die Kritik erschweren.

Fehlende Auseinandersetzung mit legitimer Wissenschaftskritik

Un nicht zuletzt: Die „Elitenkritik“ wird erwähnt, doch die Autoren behandeln sie vor allem als Gefahr, nicht als möglicherweise berechtigte gesellschaftliche Rückmeldung. Dadurch wirkt der Text selbst elitär – ein blinder Fleck im Hinblick auf das von ihnen geforderte „Vertrauen in Wissenschaft“. Vertrauen sollte nicht nur gefordert, sondern muss verdient werden.

Wissenschaftliche Unredlichkeit wird ignoriert

Übersehen wird dabei die eigentliche Vulnerabilität der Wissenschaft – die Faulgase im Inneren des Systems: erfundene Daten und gefälschte Grafiken, Plagiate und mehrfach verwertete Daten, Zitierkartelle, Paper Mills und nicht zuletzt hochgradig selektive Darstellungen als Ursache der Replikationskrise. All das unterwandert die Idee wissenschaftlicher Redlichkeit von innen heraus und bedrohen ihre Glaubwürdigkeit weit stärker als der gesellschaftliche Erwartungsdruck, vor dem die Autoren warnt.

Finis

Der Text stammt offensichtlich von Nassehi; von Tschöp sind bisher nur Versuchsbeschreibungen von übergewichtigen Mäusen überliefert. Frühere Nassehi Rezensionen haben angemerkt, dass er zuweilen in einer stark theoretischen und abstrakten Weise argumentiert – etwa in seinen Überlegungen zur digitalen Gesellschaft, wo weitreichende Thesen formuliert werden, ohne auf eine solide empirische Fundierung zurückzugreifen. Charakteristisch ist sein wiederholter Appell an ein gesteigertes Bewusstsein für Komplexität, Ambiguität und Perspektivendifferenz, verbunden mit einer Skepsis gegenüber „großen Gesten“. Paradoxerweise verfällt er jedoch in diesem Text selbst in eben jene rhetorische Haltung, vor der er sonst gerne warnt.

(mit chatGPT 5 Support)

 

CC-BY-NC Science Surf accessed 05.11.2025

Die unangenehme Wahrheit des Mai Thi Videos

Mai Thi Nguyen-Kim – laut  dem Kommunikationsdienst der Medienbranche Turi2 Deutschlands bekannteste Wissenschaftsjournalistin – brachte in der Vergangenheit immer wieder spannende Videos. Allerdings hat sie sich bei dem Thema Genetik überhoben und ist offensichtlich auch nicht gut in der Wissenschaftsszene vernetzt. Anders sind ihre Aussagen zur Genetik jedenfalls nicht zu erklären.

Ihr Zweifel an dem Rassenbegriff ist ja völlig berechtigt, denn nur Rassisten reden von Rassen. Wir reden schon lange nicht mehr von Rassen bei Menschen, sondern von Populationen, Volksgruppen, Ethnien oder was auch immer (Rassen sind ansonsten die gezielt gezüchtete Tier- oder Pflanzenarten, die  sich durch Selektion auf bestimmte Eigenschaften vermehrt haben). Wir reden deshalb nicht mehr davon, weil die Anfang des letzten Jahrhunderts von Anthropologen beschriebenen äusseren Merkmale von Menschen eben nicht mit den Ergebnissen der modernen Genetik überein stimmen. Aber statt  dann wenigstens bei dem Thema Populationsgenetik in ihrem Video zu bleiben, zieht sie auch noch eine direkte Linie zum Kolonialismus. Und stellt dann auch noch eine Verbindung zur Kriminalstatistik her.  Das ist unseriös und nur der Aufmerksamkeitsökonomie geschuldet.. Continue reading Die unangenehme Wahrheit des Mai Thi Videos

 

CC-BY-NC Science Surf accessed 05.11.2025

Evolving minds: The university through time

There are several interesting papers on this topic during the last few weeks. The most interesting one was “How universities came to be – and why they’re in trouble now” by Philip G. Altbach. Higher education worldwide is under strain, facing deep financial and political challenges. In the U.S., universities are dealing with major federal funding cuts and political pressure on teaching and research. In the U.K. money troubles are pushing some institutions toward collapse. Global enrolment has exploded from 6 million in 1950 to 264 million in 2023, and by 2024 most countries—except in sub-Saharan Africa—were sending over half of school-leavers to higher education.  So we don’t have anymore an elite university but education for the masses.

As higher education became accessible to the masses across the world, research-intensive universities based on the original Humboldtian model have come to represent just a small proportion of all higher education institutions.[…] the rise of populist politics has compounded some of these pressures. Populism has many causes —Rejection of experts, science and evidence-based policy is part of many populist movements.

Therefore we have now less highly qualified scientists at universities who will even move to the private sector.  Clara Collier at  her blog analyses the historical development.

…  something happened to German universities at the turn of the 19th century — they developed a new system that combined teaching with research. Within a few decades, everyone in Europe was trying to copy their model. German scientists dominated chemistry and revolutionized modern physics. They came up with cell theory, bacteriology, the whole laboratory-based model of scientific medicine

The historical origins illuminate why modern universities may be in trouble: if the delicate balance between funding, mission, autonomy, teaching, and research shifts too far, the institution risks losing its raison d’être. All the financial and structural pressures that force now institutions to prioritise revenue, prestige, cost-cutting and global competition rather than education. In addition we have a legitimacy crisis, where universities are no longer seen as the unique centres of knowledge creation and public good – they compete instead with other knowledge platforms and feel more like businesses.

While the above analysis suggested that universities will decline when they lose their grounding in mission, and unity of purpose, a NYT article two months ago suggested that  decline already happens by finances and market pressures that force institutions to compromise on programmes, services, and expectations undermining their offer to students that doesn’t stress anymore “ideas” as much as “money & market”.

– Rising administrative and support costs, which have soared in recent decades, even as state legislatures have tightened public spigots.
– Higher tuition prices, among other considerations, which have turned off students, who are routinely paying more and oftentimes getting less.
– Some academic programs that draw few students.

In the same vein is another Atlantic article on the disruption of the federal research-funding ecosystem (especially via the NIH) which ties into the broader theme of financial/mission distress.

Now many university professors and researchers believe that this special fusion of research and teaching is at risk. “I feel lost,” a research scientist at a top-five university who works on climate and data science told me.

It complements the notion that universities are vulnerable not only to enrolment/tuition pressures and mission drift, but also to external shocks in the research funding system. Many research universities have built major commitments around securing federal research grants and the indirect cost (“overhead”) payments from them. The Atlantic piece argues that when those are threatened, the whole institution becomes fragile.

That ties back to the origin‐story of the modern research university (the teaching + research model) — if the “research” side now collapses, the model itself is under threat. This injects more urgency: it’s not only decades of mission drift and funding pressure, but also sudden regulatory/policy upheavals.

 

 

CC-BY-NC Science Surf accessed 05.11.2025

The dark arts of debate – and how to counter them

In my career I have experienced all kind of situations where reason often loses not to better logic but to tactics.

Pigeon Chess

One such tactic is pigeon chess . arguing with someone who disregards all rules of reasoning. Like the proverbial pigeon knocking over the chess pieces, they make noise, strut, and claim victory.
Engaging them rarely yields clarity; it only creates chaos.

Sealioning

This is subtler: endless polite questions asked not to learn, but to exhaust. It mimics curiosity, but its aim is delay, not understanding.
When faced with it, ask for sincerity—“Are you asking to discuss or to debate?”

Gish Galloping

The Chewbacca, borrowed from satire, floods the room with irrelevant noise. It works by confusing, not convincing.
Gish Galloping is its cousin: a barrage of weak arguments fired faster than one can refute. Both rely on overwhelming the listener rather than enlightening them.

Silencing

Silencing is the most insidious of all, discouraging speech through mockery or mobbing. It creates fear where there should be dialogue. It creates emptiness that is filled with new opponent arguments.

To counter these tactics, remember: calm is your armor, clarity your weapon. Refuse to chase every false lead—focus on one point, and hold it steady. Ask for definitions, sources, and limits to the discussion. And when reason cannot prevail, step back rather than sink into the mud.

In the end, not every debate deserves our participation.

 

CC-BY-NC Science Surf accessed 05.11.2025

Programmers, Professors, and Parasites

This is the title of a 2009 Stanford academic paper by Justin Solomon that analyzes the history of credit and co-authorship in computer science. The paper argues for a more consistent publishing standard in the field by addressing issues of inconsistent co-authorship, where some contributors may receive credit for minimal work, leading to potential accountability problems.

in fact, the 1993 Ig Nobel prize for “improbable research” in literature was awarded to “E. Topol, R. Califf, F. Van de Werf, P.W. Armstrong, and their 972 coauthors, for publishing a medical research paper which has one hundred times as many authors as pages

Well, and their Fig 4 was only the beginning of the “gaming the system” enterprise…

Fig. 4 Trends in author list alphabetization in computer science papers (data gathered from the DBLP Computer Science Bibliography) by Solomon 2009

 

CC-BY-NC Science Surf accessed 05.11.2025

Why are editors at even highranked scientific journals no more experienced scientists but rather young PhD?

Editors at even highly ranked scientific journals are now often young staff rather than experienced scientists for several structural reasons.

The business model of modern scientific publishing has changed. High-impact journals have become commercial enterprises rather than academic institutions. Their goals are efficiency, market reach, and brand control. Experienced scientists are expensive and often unwilling to take full-time editorial jobs that pay less than senior academic roles. Hiring younger PhDs, often fresh from postdocs, keeps costs low and allows publishers to maintain centralized editorial teams.

Second, professional editors are easier to train and manage. Publishers prefer editors who can follow company policy and editorial strategy. Senior scientists would bring strong opinions and disciplinary biases and may resist marketing or strategic directives. Younger editors are more adaptable, less attached to specific disciplines, and focused on efficient handling of manuscripts and reviewers.

The prestige gap between academia and editorial work has widened. Decades ago, senior scientists sometimes served as editors between research posts. Today, the reputation and influence of active research far outweigh editorial work, which is now more about managing flow and impact metrics than shaping science. Most experienced scientists therefore stay in academia, while early-career researchers see editing as an alternative career path.

Fourth, publishing houses are driven by profit and high throughput. Companies like Elsevier, Springer Nature, or Wiley operate with constant publication pressure. They depend on rapid editorial decisions to sustain citation rates and subscription value. Young editors working within standardized procedures are faster and cheaper to employ.

Finally, this shift has consequences. It leads to a focus on novelty and newsworthiness over technical soundness, and to reduced capacity for deep scientific evaluation. Editors rely heavily on external reviewers and internal performance indicators such as citation forecasts or altmetrics. The result is a system driven by marketing and efficiency rather than scientific judgment.

In short, modern journal editing has become a professionalized and industrialized process. It is now a job rather than a calling, and youthful, efficient gatekeepers have replaced experienced, skeptical scientists.

(with chatGPT 5 Support)

 

CC-BY-NC Science Surf accessed 05.11.2025

Christlicher Realismus

Jan Lucas Dietrich in der Eule mit “Christlicher Realismus statt evangelikaler Faschismus”

Niebuhr attestiert Amerika einen Exzeptionalismus, in dem auf paradoxe Art und Weise Macht immer wieder mit größter moralischer Schwachheit zusammenkommt. Dass dieser Exzeptionalismus derzeit vor allem von ultra-rechten, fundamentalistischen Christen bespielt wird, zeigte zuletzt die Gedenkfeier für Charlie Kirk. In ihrem Selbstverständnis findet sich auch jenes Muster, das Niebuhr bei faschistischen Gruppierungen seiner Zeit entdeckte: Eine kollektive Hybris, in der die grundlegende Illusion menschlicher Perfektion gepaart mit der Persistenz der Sünde in kruden Selbsterlösungsphantasien gipfelt.

 

CC-BY-NC Science Surf accessed 05.11.2025

The Science Publishing Industry as Turbo-Capitalism. A manifesto.

The modern science publishing industry operates much like turbo-capitalism — a system driven by profit maximization, consolidation of power, and resistance to regulation. What once served as a collective effort to disseminate knowledge has turned into a multibillion-dollar business controlled by a few dominant publishers such as Elsevier, Springer Nature, and Wiley. These companies have commercialized access to knowledge itself, transforming the public good of science into a high-priced commodity.

The evolution of the publishing system followed the classic pattern of enshittification. At first, science served the peers, then the  users — offering access, visibility, and academic communication. Then publishers as peripheral service provider began to exploit those users to favor their paying institutional customers, tightening control over access and pricing. Finally, they turn on those very customers, extracting maximum profit while degrading service, fairness, and trust, until the entire ecosystem becomes a hollow structure of metrics and monetization.

Just as financial elites resisted government oversight, major publishers oppose reforms that would curb their profits. They lobby against open-access mandates, hide profit structures behind opaque pricing, and maintain control through prestige and impact metrics that entrench their market dominance. Their profits — often higher than those of Apple or Google — depend on free academic labor: scientists write, review, and edit for free, while universities must then pay to read their own work back.

Equity and fairness are collateral damage in this system. Article processing charges reaching thousands of dollars exclude poorer institutions and researchers from full participation. The ideal of open, global science is replaced by a tiered system where access and influence depend on wealth and affiliation.

Equally revealing is the industry’s attitude toward corrections and retractions. In a healthy scientific ecosystem, acknowledging and correcting errors is vital. But in the turbo-capitalist logic of publishing, retractions resemble market regulations — they threaten reputation, weaken brand value, and risk financial loss. Publishers therefore often delay or resist corrections, preferring to protect the façade of flawless output over the integrity of the scientific record.

This distorted environment also shapes scientific behavior itself. Way too many self-assigned researchers, under immense pressure to build careers in a metric-driven system, quickly learn how to “game the system”. Even without proper training or deep experience, they chase citation counts, impact factors, and quantity over quality — optimizing for visibility rather than understanding. The system rewards the appearance of productivity, not the slow and  rather uncertain process of genuine discovery.

Thus, the science publishing industry reproduces the same pathologies seen in unregulated capitalism: profit before accountability, personality show before truth, and career before fairness. In this turbo-capitalist model, we have learned the price of everything — but the value of nothing. To restore science to its purpose — the open pursuit of truth — it is not enough to call for open access. The entire system must be rebalanced away from speculative prestige and back toward collective responsibility, transparency, and genuine public knowledge.

(with chatGPT 5 support)

 

 

CC-BY-NC Science Surf accessed 05.11.2025

Why we should abandon the Nobel prize

Here is  comes a concise overview of common arguments for abandoning or radically reforming the Nobel Prize system.
The myth of the lone genius
Modern science and culture are highly collaborative. The Nobel rules limit the prize to at most three individuals and exclude institutions or teams, which distorts how major discoveries are actually achieved and reinforces a hero-focused narrative rather than recognizing collective effort.
Distorting scientific incentives
The prestige and financial reward attached to the Nobel can encourage unhealthy competition, secrecy, and risk-averse behavior. Researchers may pursue topics perceived as “Nobel-worthy” instead of socially urgent or less glamorous problems, skewing funding and public attention.
Outdated and elitist structure
Created in the late 19th century, many Nobel rules no longer fit current realities: some fields are excluded, posthumous awards are disallowed, and selection processes are often opaque and dominated by narrow demographics. This can lead to Eurocentric and gender-biased outcomes.
Legitimizing controversial work
Some laureates have been associated with ethically problematic activities. Awarding individuals without thorough ethical scrutiny risks whitewashing responsibility and giving prestige to work that may have harmful implications.
Oversimplifying and politicizing knowledge
Prizes in fields like peace, literature, and economics can be deeply political. The Nobel can function as a soft-power instrument, promoting specific ideological views while marginalizing alternative perspectives or non-Western traditions.
Mismatch with how value is created today
The Nobel model treats discoveries as singular moments, but progress increasingly emerges from iterative processes, large teams, shared infrastructure, and interdisciplinary networks. The current system fails to acknowledge those modes of creation and contribution.
Alternatives and reforms
Possible changes include recognizing teams or institutions, creating rotating and more transparent juries with global representation, adding new categories for areas like environmental or data science, and shifting recognition from single results to ethical process and collaborative impact.

(with chatGPT 5 support)

 

 

CC-BY-NC Science Surf accessed 05.11.2025

Digitale Souveränität

Ein phänomenal guter Artikel von Markus Beckedahl

Vier Engpässe der digitalen Abhängigkeit
Cloud und Datenräume.
Kommunen, Kliniken, Universitäten speichern hochsensible Daten bei wenigen Hyperscalern. Google. Microsoft. Amazon. Preisänderungen, API-Zäune, proprietäre Formate. Der „Hotel-California-Effekt“: Einchecken geht leicht. Auschecken fast nicht.
Plattform-Öffentlichkeit.
Sichtbarkeit wird verkauft – nicht verdient. Empörung skaliert besser als Nuance. Weil Empörung Aufmerksamkeit bringt. Und Aufmerksamkeit bringt Werbegeld.
Hardware und Chips.
Lieferketten sind fragil. Fällt ein Werk in Asien aus, spürt Europa es in Unternehmen und Fabriken. Und Trump droht bereits, Exportbeschränkungen auf Chips zu verhängen: Wenn wir in Europa unsere Regeln zur Plattformregulierung durchsetzen.
Software-Monokulturen.
Standard-Pakete von Microsoft dominieren Verwaltungen und Bildung. Lock-in frisst Innovationskraft, und damit auch unsere Verhandlungsmacht.
Konsequenz:
Wir sind erpressbar. Preislich. Technisch. Ökologisch. Politisch.

lesen!

 

 

CC-BY-NC Science Surf accessed 05.11.2025